Københavns turisme skal være en positiv kraft til at skabe en bedre verden
Wonderful Copenhagen har lanceret strategien "All Inclusive" frem mod 2030, der skal gøre turismen i hovedstaden til en positiv samfundskraft. Strategien har overordnet et bæredygtighedssigte inkluderet den sociale og økonomiske dimension, men her fokuseres på den grønne del
Strategien skal løbe over 6 år, men er snarere en retningsgiver end en facitliste. Den fokuserer på at fremskynde den grønne omstilling - særligt i mål #1, skabe berigende møder i mål #2 og varig socioøkonomisk værdi i mål #3.
Tre delmål for den grønne omstilling
Under mål nummer et er der følgende tre delmål
Vi arbejder efter vores klimaroadmap frem mod, at hovedstadens turisme bliver ’klimaneutral’ (net zero) senest i 2050
I det indgår, at CO2-udledninger skal reduceres med 27 % inden 2030 og 37 % inden 2035, i tråd med Paris-aftalens mål. København skal være verdens førende bæredygtige destination, med alle partnere bæredygtighedscertificerede inden 2030.
Vi vil være verdens førende bæredygtige destination og derigennem bidrage til at øge den internationale konkurrence om at blive det
Det indbefatter, at gæster skal inspireres til bæredygtige valg. 3 ud af 4 gæster i 2030 skal føle sig påvirket til at ændre deres livsstil mod mere bæredygtighed.
Vi inspirerer vores gæster til at træffe flere mærkbare og varige bæredygtige valg
Wonderful Copenhagen vil reducere udledninger fra både nationale aktiviteter (overnatning, mad, transport) og international transport (fly, skibe).
Grøn markedsføring
I forhold til markedsføring vil Wonderful Copenhagen bruge alle deres frie markedsføringsmidler til at fremme en bæredygtig og balanceret turismeudvikling.
De vil fokusere deres markedsføring på, at gæsterne træffer grønne valg – før, under og efter besøget. Det gælder i alle forbrugsled inkl. transport, overnatning, oplevelser, mad, mv.
Organisation vil fravælge marketingpartnerskaber, der understøtter flyruter, hvor der findes mere klimavenlige alternativer i form af fx tog eller mere miljøvenlig transport. Og Wonderful Copenhagen vil tage konkrete skridt mod at fremme direkte flyvning til og fra hovedstaden, som reducerer indirekte flyvninger med højere CO2-udledning.
Wonderful Copenhagens strategi – “All Inclusive” – i korte træk:
• Wonderful Copenhagen definerer All Inclusive-turisme som en ny måde at måle turismens effekt på.
• Den overordnede vision er, at turisme skal gøre verden til en bedre destination.
• Wonderful Copenhagens mission er at sikre, at din rejse til København skaber en bedre verden, end hvis du blev hjemme.
• Strategien har tre overordnede mål, 14 benchmarks og 36 handlinger. De overordnede mål er:
• Wonderful Copenhagen arbejder på at reducere absolutte CO2e-udledninger fra Københavns turisme med henholdsvis 27% og 37% i 2030 og 2035 i overensstemmelse med videnskabelige anbefalinger for at opfylde Paris-aftalens 2-graders mål. Målet er at være klimaneutral (net zero) senest i 2050.
• Strategien vil blive fulgt op af en klimaplan, der inkluderer delmål for, hvordan 2030-klimamålet kan opnås.
• Som en del af handlingsplanen vil Wonderful Copenhagen etablere specifikke mål for at øge antallet af besøgende, der kommer til hovedstaden med transportmidler med lavere CO2-udledninger end fly, eksempelvis tog.
- I 2030 skal 3 ud af 4 af hovedstadens internationale besøgende opleve, at deres besøg har inspireret dem til at ændre deres livsstil, arbejde eller andre aktiviteter i en mere bæredygtig retning.
- I 2030 sigter Wonderful Copenhagen mod at øge den gennemsnitlige opholdslængde med 30% sammenlignet med 2023. Dette kan reducere CO2-udledninger fra transport, samtidig med at det efterlader et positivt økonomisk aftryk på destinationen.
- Gennem turisme sigter Wonderful Copenhagen mod at gøre hovedstaden til et mere attraktivt sted året rundt for både beboere og besøgende, hvilket skaber større socioøkonomisk værdi.
- Strategien har sat et mål om, at borgere og lokale interessenter i hovedstadsregionen i stigende grad vil se turisme som en positiv indvirkning på den lokale økonomi, bylivet og byudviklingen i 2030.
- Strategien har sat et mål om, at turisters lokale kulturforbrug vil stige med 30% sammenlignet med 2023 i 2030.
- Wonderful Copenhagen har ingen vækstmål for højsæsonen, men vil fokusere på at øge turismen uden for sæsonen.
- Wonderful Copenhagen har udviklet et nyt turismekompas, The Copenhagen Compass. Et kompas med seks koordinater, der repræsenterer de vigtigste komponenter af den bredere værdi, som hovedstadens turisme har et unikt potentiale til at skabe, og som Wonderful Copenhagen derfor vil navigere efter i sine analyser og handlinger i fremtiden.