Ny turismestrategi: ”Vejen til bæredygtig turismevækst”
Ny turismestrategi indeholder en række initiativer, der skal styrke turismen herhjemme og få flere gæster til Danmark på en bæredygtig måde
Regeringen præsenterede den 21. oktober 2024 en ny, national turismestrategi ”Vejen til bæredygtig turismevækst”, der skal stille dansk turisme bedst muligt frem mod 2030.
I den nye strategi er der blandt andet fokus på øget markedsføring af Danmark som turistdestination samt på turismetilbud, herunder outdoor-, møde- og erhvervsturisme.
Med strategien vil regeringen samtidigt sikre, at turismen bidrager til levedygtige lokalsamfund, og at flere private investeringer skal styrke turismen uden for de store byer, og at det skal ske hele året rundt.
Bæredygtig vækst
Som det fremgår af titlen skal væksten sikres med fokus på bæredygtighed.
Minister for By, Natur og Kirke Morten Dahlin siger:
”Turismen er helt afgørende for vækst og udvikling mange steder i Danmark. I 20 kommuner står turismen for mere end 10 pct. af beskæftigelsen.
Det kan altså mærkes hos den lokale købmand, på det lokale hotel og på museet, men også hos helt almindelige danske familier, når folk har lyst til at holde ferie, konferencer eller events i vores dejlige land.
Med regeringens nye turismestrategi sætter vi massivt fokus på, hvordan hele Danmark fortsat kan være en attraktiv rejsedestination 365 dage om året på en bæredygtig måde. Derfor sætter regeringen 100 millioner af til at gennemføre den nye strategi, samtidig med at vi giver bedre muligheder for at udvikle og skabe nye attraktive tilbud til turister over hele landet.”
Grønne tiltag i strategien
I strategien er der mange grønne tiltag. Til Politiken har den nye minister for turisme Morten Dahlin udtalt:
»Det er en nøgleindsats, og det kommer det også til at være fremover. Vi kommer til i vores turismestrategi at have et særskilt fokus på bæredygtighed i form af miljø og klimaaftryk. Og det gør vi først og fremmest, fordi vi sådan set ønsker et bedre klima og et bedre miljø. Men også fordi vi ved, at det er noget af det, som i fremtiden og allerede nu er vigtigt for nogle turister, når de skal vælge Danmark. Hvis du kigger på erhvervsturisme, så er flere virksomheder underlagt krav om at sænke deres eget klimaaftryk, og derfor går de også efter lokationer, som har en stærk klimaprofil«
Grønne pejlemærker
Derfor er pejlemærkerne for den grønne indsats blevet skærpet med tilføjelse af af grønne ambitioner for forlystelser.
I strategien er der følgende pejlemærke på det grønne område:
- Alle offentlige turismeorganisationer skal være bæredygtighedscertificeret
- 70 pct. Af alle overnatningssteder og forlystelsesparker i Danmark skal være bæredygtighedscertificerede
- Danmark skal ligge nummer 1 blandt landene i nordeuropa i forhold til turisternes vurdering af landet som et miljøvenligt rejsemål.
Grønne initiativer
Ligeledes er der oplistet en række grønne initiativer, hvor:
- Initiativ 4.1 skal sikre bedre bæredygtighedsrapportering i dansk turisme
- Initiativ 4.2 skal sikre en nulpunktsmåling af bæredygtighedscertificeringer i det danske overnatningsprodukt på destinationer
- Initiativ 4.3 skal have indsatser for nedbringelse af CO2- udledninger fra turismens transport
Partnerskabet som koordinator
Flere internationale turister efterspørger miljøvenlige produkter og løsninger, og bæredygtighed spiller en stadig større rolle for deres rejsevalg. De vægter områder som affaldssortering, madspild, bæredygtig transport, vedvarende energi og miljøcertificeringer.
Hvis dansk turisme udvikler sig på disse områder, styrkes både den grønne omstilling og Danmarks position som attraktiv destination.
Turismevirksomheder kan nedbringe klimaaftrykket gennem certificeringer og energieffektive løsninger, mens EU’s kommende krav til bæredygtighedsrapportering forventes at påvirke branchen,
Indsatsen skal koordineres via partnerskabet, som fortsætter:
For at sikre at de mange forskellige initiativer i turismeregi bidrager til den nationale målsætning om at reducere drivhusgasudledninger med 70 pct., videreføres Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling, som er en national koordineret indsats, der forankres i VisitDenmark i et tæt samarbejde med relevante turismeaktører.
Læs hele den nye nationale turismestrategi: Veje til bæredygtig turismevækst .